تأمین و صادارت خرما به اوراسیا

صادرات خرما به اوراسیا از ایران چقدر پیشرفت داشته است؟ لازمه ورود به تجارت خرما چیست؟ چه موانعی در مسیر ارسال خرما به کشورهای اروپایی وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش ها و بررسی بیشتر صادرات خرما در این مقاله.

خرما و صادرات

صادرات خرما

صادرات یا Export در واقع تجارت کالا یا خدماتی است که در یک کشور تولید و در کشور دیگر فروخته می شود. خرما یا Dates یکی از محصولات کشاورزی بومی مناطق گرمسیری ایران است. بنابراین خرما محصولی است که در ایران تولید و قابلیت فروش در سایر کشورهای دنیا را دارد. برای بررسی بیشتر ارسال یک کالا می توان نقاط قوت و ضعفِ تجارت آن را برشمرد.

نقاط قوت صادارت خرما

  1. قرار گرفتن ایران به عنوان دومین تولیدکننده خرما در جهان
  2. تنوع بالای ارقام خرمای صادراتی در ایران
  3. خرما بعنوان یک محصول استراتژیک می تواند سبب ایجاد امنیت غذایی، توسعه پایدار کشاورزی و اشتغال زایی گردد
  4. شرایط آب و هوایی مناسب ایران برای رشد ارقام تجاری
  5. صادرات به کشورهای دیگر از طریق دسترسی به آبهای آزاد
  6. وجود شرایط مناسب برای تولید خرمای ارگانیک در کشور

نقاط ضعف صادرات خرما

  1. بالارفتن سن نخلستان های خرما در ایران و اقتصادی نبودن برداشت
  2. نبود بودجه و عدم گسترش بموقع نخیلات
  3. عدم آشنایی کشاورزان با روشهای اصولی جمع آوری خرما و نگهداری محصول
  4. کمبود کارگاه های بسته بندی مدرن در مناطق خرماخیز
  5. هزینه های حمل و نقل بالا و عدم وجود کانتینرهای یخچالی کافی
  6. نبود امکانات مناسب برای نگهداری و حمل محصولات
  7. شناخت ناکافی تولیدکنندگان و تجار از سلائق بازارهای هدف
  8. اطلاع رسانی ضعیف در معرفی خرمای ایران

با در نظر گرفتن این نکات و اینکه کشور ایران قابلیت رقابت با تولیدکنندگان جهانی را دارد، می توان در جهت رفع موانع و نواقص برآمد و از ظرفیت صادراتی خرما بهره مند شد.

تجارت ایران و اوراسیا

صادرات به اوراسیا

ایران کشوری است پهناور که موقعیت آب و هوایی خوبی برای رشد اکثر محصولات کشاورزی دارد. این کشور طی سالهای گذشته برای ارتباط با کشورهای اروپایی و صادرات محصولاتی همچون خرما، رایزنی های زیادی انجام داده است. از جمله تمایل به عضویت در سازمان تجارت جهانی است که به روند رقابت و تولید در کشور کمک می نماید.

اتحادیه اوراسیا یک اتحادیه گمرکی و منطقه واحد اقتصادی است که در سال 1999 به امضای قراردادی بین کشورهای بلاروس، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان و روسیه شکل گرفت. در سال 2011 میان بلاروس، قزاقستان و روسیه اتحادیه گمرکی ایجاد و در سال 2015 موافقتنامه اجرایی شد.

ارمنستان و قرقیزستان در سال 2015 به عضویت رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمدند. بیشترین حجم تجارت اوراسیا با جهان مربوط به کشور روسیه است. محصولات کشاورزی و اقلام صادراتی زیادی از ایران طی سالهای گذشته به کشورهای اوراسیا ارسال شده اند. در سال 1400 این رقم نسبت به سال گذشته آن، رشد 15 درصدی داشته است. برای اطلاعات بیشتر آمار صادرات خرما به قزاقستان که گواهی بر این موضوع است را مطالعه کنید .

صادرات خرما به اوراسیا

صادرات خرما به اوراسیا

خرمای مضافتی با کد معرفه گمرکی 08041040 و خرما کلوته با HS کد 08041035 در سال 2018 جمعا بالغ بر 30 هزار تن به اوراسیا صادر شدند. با توجه به وسیع بودن نخیلات خرما در ایران و ارزآوری خوب آن برای کشور، توجه به صادرات این محصول و رفع موانع آن امری ضروری می باشد.

مدیرکل همکاری‌های بین المللی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انتقادات کارشناسان اقتصادی مبنی بر روسیه محور بودن اتحادیه اوراسیا با خبرنگاران به گفتگو نشست. وی در این خصوص افزود: “با توجه به تمایل هند و کشور‌های دیگر از جمله کشور‌های غرب آسیا برای پیوستن به این اتحادیه، کشور‌های عضو از جمله ایران در دراز مدت منفعت بیشتری خواهند داشت. همچنین پیش بینی می‌شود گردش تجارت از غرب یعنی اروپا و آمریکا به شرق و آسیای غربی یعنی هند و چین سوق پیدا کند.”

این موضوع می تواند امتیاز بزرگی برای ایران باشد. زیرا هند بیشترین ظرفیت تقاضا را برای خرمای ایران دارد. بنابراین با رشد دانش تولیدکنندگان در زمینه بسته بندی و ارائه خرمای صادراتی، می توان در صادرات خرما به اوراسیا موفق عمل کرد. ضمن اینکه تعرفه های گمرکی برای ارسال خرما به این کشورها نیز صفر شده است.

خرما صادراتی ایران در مسیر اروپا

صادرات خرما به اروپا

مجموعه آراد خرما طی سالهای گذشته با در نظر گرفتن منافع کشاورزان، نیاز بازارهای هدف و انجام بسته بندی اختصاصی، توانسته است با تجار زیادی همکاری نماید. خرما صادراتی ایران را در مسیر ارسال به کشورهای اروپایی همچون قزاقستان، ارمنستان و روسیه می توان از موفقیت های این مجموعه در نظر گرفت.

سود صادرات خرما برای تجار و تولیدکنندگان معمولا رقمی چشمگیر است. این مجموعه با هدف حمایت از کشاورزان و رونق بازار خرمای ایران، آماده همکاری با نخلداران و تولیدکنندگان خرماست. تا در این مسیر هر دو طرف از سود کافی برخوردار شوند.

از جمله مدارک لازم برای صادرات خرما و استانداردهای ضروری و رایج بازار داخلی و بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ISO 2000
  2. HACCP
  3. HALAL
  4. FSSC 2000
  5. BRC
  6. استانداردهای اجباری صادرات
  7. سیب سلامت
  8. گواهی مبدا
  9. گواهی استاندارد و بهداشت
  10. گواهی ارگانیک (در صورت ارسال خرمای ارگاینک)

برای مثال گواهینامه سیستم ایمنی مواد غذایی یا همان BRC، برای اطمینان از ایمنی، کیفیت و سلامت محصول صادر می شود. یکی از مزایای داشتن این گواهینامه، افزایش ایمنی و کیفیت محصول است. که در ادامه ایجاد اعتماد در بازار را بهمراه دارد. این گواهی به خرده فروشی در بازار اروپا نیز کمک می کند.

برای صادرات خرما به هر نقطه از جهان با شناخت درست بازار هدف و قوانین ورود کالا به کشور مقصد، می توان در تجارت موفق شد. یکی از تهدیدات صادرات خرما به اوراسیا ورود افراد غیر حرفه ای به حوزه تجارت و نداشتن اطلاعات کافی برای فروش یک محصول صادراتی است.

بنابراین برای جلوگیری از خسارات احتمالی در زمان خرید، حمل قانونی و صادرات خرما می توانید با کارشناسان کاربلد و باتجربه مشورت نمایید. این امر به تجارتی مطمئن و پرسود برای شما بدل خواهد شد.

تامین خرما مضافتی و کلوته

خرما صادراتی ایران

همانطور که اشاره شد، دو رقم پرفروش خرما در اوراسیا و دیگر کشورهای اروپایی خرماهای مضافتی و کلوته هستند. خرما مضافتی بدلیل بافت نرم  و گوشتی با طعم شیرین باب مذاق اروپایی هاست. مضافتی بم از ارقام صادراتی و باکیفیت ایران است که در این مرکز به صورت اختصاصی قابلیت بسته بندی آن وجود دارد.

خرما کلوته نیز بدلیل شباهت به رقم مضافتی و ماندگاری بالا، تقاضای خرید بیشتری دارد. این خرما نیز به صورت فله و بسته بندی شده توسط مجموعه آراد خرما قابل تامین است. بسته بندی این خرماها با توجه به نیاز بازار هدف، با بسته بندی مناسب و لیبل های چند زبانه انجام می شود.

1

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما